Herrgolfregler

Årets nyhet är: att vi inte ändrar något J

REGLER herrgolfen 2024

Anmälan och betalning till herrgolfen skall göras i GIT antingen i terminalen eller via "Min golf" för varje herrgolf som man vill spela. Startavgiften är 81 kronor.
Anmäler du dig senast kl 15 på en tisdag så ligger scorekort utskrivet på onsdagmorgon annars får du ordna ett scorekort på annat sätt.

Vi tillåter endast digital betalning av herrgolfen och detta görs i Min Golf när man anmäler sig till tävlingen.

Tävlingar spelas varje onsdag maj - september och alla herrar som detta kalenderår fyller 20 år är välkomna att delta.

Första tillåtna starttid för herrgolf är klockan 06.00 och du måste självklart spela med en markör.
Starttid bokar du själv eller så skriver du upp dig på vår lista i klubbhuset där vi har en timme med reserverade starttider för herrgolfen.

A-klass spelar från gul tee medan spelare i B-klass kan välja röd eller gul tee inför varje herrgolf. Oberoende av tee spelas hål 11 alltid över ravinen. Se till att välja den tee du vill spela ifrån när du anmäler dig i Min Golf till tävlingen.

Även i år kommer vi att ha ett kortare startförbud eller inget startförbud alls, vilket innebär att vi kan möta bollar som spelar niohålsbanan på hål 14.

TOURRANKING
Varje månadstävling maj, juni, juli, augusti och september ingår i tourrankingen.

De tjugo bästa i varje månadstävling får placeringspoäng. Ettan 28p, tvåan 24p, trean 21p, fyran 19p, femman 17p och sjätte till tjugonde plats ger 15p till 1p.

Varje herrgolf du spelar ger 1 deltagarpoäng vid slutförd rond.
Startavgift återbetalas ej oavsett skäl till avbruten rond.

HANDICAPKLASS
Tourrankingen består av två klasser:
A: spelhcp 18 eller lägre
B: spelhcp 19-36. Har du spelhcp över 36 får du spela i klass B med spelhcp 36.
Spelhcp 36 från gul tee motsvarar hcp 31,2 vilket då blir högsta hcp som räknas vid spel från röd tee.

Om du börjar spelåret i klass B och spelar ner ditt spelhcp till spelhcp 18 eller lägre så kan du fortsätta spelåret i klass B och noterar detta på ditt scorekort vid varje speltillfälle.

Om du börjar spelåret i klass A och spelar upp ditt spelhcp till spelhcp över 18 så kan du fortsätta spelåret i klass A och noterar detta på ditt scorekort vid varje speltillfälle.
Notera att max spelhcp i A-klass är 18 oavsett ditt aktuella spelhcp.

Om du vill byta klass så får du inte ta med dig placeringspoängen till den nya klassen. Du får däremot flytta över dina deltagarpoäng.
Meddela tävlingsledningen.

I praktiken kan du kvalificera dig till finalspelet i bägge klasserna men spelar finalen i den klass du tillhörde i september månads ingång.

Summer Shotgun spelas onsdagen den 24/7 och innebär att vi alla startar samtidigt.
A- och B-klass lottas så långt det går i bollar för respektive klass så att man får träffa lite andra spelare än det vanliga gänget. Efteråt samlas vi för prisutdelning med grill och tillbehör. Summer Shotgun räknas som en vanlig onsdagsgolf även om det delas ut separata priser för denna tävling.

FINALDAGEN
Sista lördagen i september är det finalspel som A-klass spelar från gul tee och B-klass spelar från blå tee.

Kvalificerade för finalspelet är platserna 1-20 på tourrankingen i respektive klass. Reserver vid återbud är platserna 21-25, är ingen av reserverna på plats finaldagen så vinns matchen på WO.

Deltagare skall anmäla sig i tävlingskansliet senast 30 min innan start. Får du förhinder att deltaga är vi tacksamma om vi får reda på detta i så god tid som möjligt. För reserverna gäller att man skall vara på plats och beredd att spela om en vakans uppstår.

Finalspelet spelas först som matchspel i 9 hål (hål 1-9), 10 st matcher. Segrarna går vidare till Shout Out. Där den med sämsta resultatet på varje hål blir utslagen. Shotouten spelas utan hcp.

Om flera spelare har lika "sämsta" resultat på ett hål sker avgörandet med ett slag. chip eller putt, den som är längst från hålet åker ut.

PRISUTDELNING
Prisutdelning maj, juni, juli, augusti, september och tourrankingen sker på Finaldagen. Priser delas ut till de 3 bästa varje månadstävling i varje klass. De tre första i respektive klass på tourrankingen erhåller pris. Priser som inte hämtas ut vid prisutdelningen tillfaller Herrgolfen.

VINTERGREEN
Hoppa över hålet och räkna banans par plus handicapslag.

LOKALA TÄVLINGSBESTÄMMELSER.
Herrgolfen spelas som slaggolf med hcp i bägge klasserna.
Vid lika resultat avgör lägsta spelhandicap, därefter exakt handicap.

Det är inte tillåtet att använda golfbil under herrgolfen om inte inlämnat läkarintyg har godkänts av styrelsen.

Bilförbud kan införas under pågende spel och då måste man omedelbart sluta köra bil på spelfältet. Beslut om bilförbud kan tas av banpersonal, tävlingsledningen eller kanslipersonal.

Det är tillåtet att använda caddie vid samtliga tävlingstillfällen.

Spelare med lägst hcp i bollen är ansvarig att tiden och platsen på banan hålls

Innan du går ut och spelar, titta i de lokala reglerna.

SIST MEN INTE MINST.
Vill också påminna om att herrgolfen är en tävling som alla andra d.v.s. ”regler för golfspel” gäller.

Glöm inte nittonde hålet! När vi sitter och summerar dagens runda ta då gärna en bit mat i trevligt sällskap.

Välkommen till herrtourens trettiotredje säsong.